گنگ دژ روایتی الحاقی در داستان سیاووش؟
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
این مقاله چکیده ندارد
منابع مشابه
نقد کهنالگویی داستان «دژ هوشربا»
کهن الگوها مفاهیم مشترکی هستند که در طول سالیان، در ناخودآگاه بشر انباشته شدهاند. نقد کهنالگویی یکی از شاخههای نقد ادبی جدید است که به بررسی کهنالگوهای موجود در یک اثر ادبی میپردازد. در این مجال، ضمن پرداختن به تاریخچه و پایهریزان نقد کهنالگویی، پارهای از اصطلاحات کلیدی این نوع نقد، همچون ناخودآگاهی، کهنالگو، به اختصار بررسی شدهاند و نیز به کهنالگوهایی از قبیل «قهرمان»، «سفر قهرمان»...
متن کاملدنیاهای محتمل در ساختار روایی مثنوی معنوی ( داستان دژ هوشربا)
دنیاهای محتمل از مبانی نظری سبکشناسی شناختی است و ریشه در فلسفه لایبنیتس دارد. درک چگونگی روایت روایتها مسأله اصلی در این نظریه است و نحوة ارتباط خواننده با روایت ادبی و تأثیر کنش و واکنش متن و خواننده را روشن میسازد. مثنوی معنو ، ی بزرگترین منبع ادب عرفانی است که مبانی عرفان عملی و نظری را دربرمیگیرد. در این جستار برآنیم، براساس نظریة دنیاهای محتمل و با روش توصیفی تحلیلی محتوا، خوانش جدیدی از...
متن کاملبررسی و تحلیل داستان دژ هوشربا براساس نظریات یونگ
داستان دژ هوشربا یا قلعه ذاتالصور آخرین حکایت بلند و ناتمام مثنوی معنوی است. موضوع این داستان تلاش سه شاهزاده جوان برای وصال با شاهزادهخانم چینی است. در این مقاله برآنیم تا با روش توصیفی- تحلیلی و کتابخانهای، برخی نمادهای کهنالگویی در این داستان را براساس اندیشههای کارل گوستاو یونگ درباره کهنالگو تفسیر کنیم. این پژوهش نشان میدهد که امر مقدس وصال در این داستان تعبیری عرفانی از خویشتن...
متن کاملتحلیل ساختار روایتی داستان بهرام و گلاندام برپایة نظریّة گریماس
روایتشناسی به عنوان بزرگترین ارمغان ساختارگرایی، یکی از مهمترین حوزههای نظریّة ادبی مدرن محسوب میشود. در قرن بیستم میلادی، ساختارگرایان به پیروی از پراپ، در صدد ارائة الگوی کلّی در ساخت انواع روایت برآمدند. در همین زمینه، آ.ژ.گریماس، مشهورترین نظریّهپرداز روایت، از دامنة محدود مطالعات پراپ فراتر رفت و با ارائة الگوی کنشی و زنجیرههای روایتی خود، تلاش کرد تا به دستور کلّی زبان روایت دست یابد و ...
متن کاملبررسی و تحلیل داستان دژ هوش ربا براساس نظریات یونگ
داستان دژ هوش ربا یا قلعه ذات الصور آخرین حکایت بلند و ناتمام مثنوی معنوی است. موضوع این داستان تلاش سه شاهزاده جوان برای وصال با شاهزاده خانم چینی است. در این مقاله برآنیم تا با روش توصیفی- تحلیلی و کتابخانهای، برخی نمادهای کهن الگویی در این داستان را براساس اندیشههای کارل گوستاو یونگ درباره کهنالگو تفسیر کنیم. این پژوهش نشان میدهد که امر مقدس وصال در این داستان تعبیری عرفانی از خویشتن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 26 شماره 112
صفحات 385- 404
تاریخ انتشار 1975-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023